Normvertalen NTSC en PAL

Niet ieder land in de wereld kreeg op hetzelfde moment kleurentelevisie. Amerika was er het eerste mee in 1954, Europa volgde een paar jaar later in 1962 met de standaardisering van de techniek om in kleur uit te kunnen zenden waarbij tegelijkertijd de bestaande zwart-wit televisies zouden blijven werken. Die paar jaar vertraging zorgde er wel voor dat Europa een inmiddels verbeterde techniek kon gaan gebruiken, met betere kleuren, 20% meer beeldlijnen en dus een scherper beeld. Daarnaast is het aantal beelden per seconde een belangrijk verschil; 25 in PAL en 29,97 in NTSC.

De termen PAL, SECAM en NTSC zijn afkortingen van drie verschillende televisiesystemen.

PAL (Phase Alternating Line) is de Duitse standaard voor televisietechniek, SECAM, (Séquentiel Couleur à Mémoire) is de Franse techniek en NTSC (National Television Standards Committee) is een Amerikaans systeem. Het betreft hier de wijze waarop de informatie van de kleuropbouw wordt doorgegeven van de zender naar de ontvanger.

Het Franse SECAM is veel gebruikt in Frankrijk, de Soviet Unie en Oost Europese landen. NTSC is voor de Verenigde Staten en Japan, PAL wordt over de gehele wereld verspreid gebruikt, ook in Nederland. Opgenomen materiaal kan niet zo maar worden afgespeeld op televisies met een ander systeem dan waarmee het is opgenomen.

Bij NTSC is het soms nodig de kleurinstelling van de televisie aan te passen omdat die gevoelig is voor veranderingen. Grappenmakers hebben de letters NTSC gepersifleerd als Never The Same Colour. PAL is daar niet mee belast maar heeft wel de bijnaam gekregen: Pay for Additional Luxury.

DIGITALISEREN EN CONVERTEREN
We hebben apparatuur in huis waarmee we op professionele wijze een conversie kunnen maken. Met name voor analoge media zoals VHS, Umatic en Betacam kan dat relevant zijn. Video-recorders en spelers die Amerikaanse tapes kunnen afspelen zijn zeer zeldzaam. We koesteren ze net zo veel als we uw tapes koesteren die erin afgespeeld moeten worden.

Digitaliseren en standaardconversie van NTSC materiaal kan archivering tot doel hebben, waarbij een makkelijk afspeelbare zichtkopie voldoende is, maar het kan ook handig zijn voor het gebruik van NTSC materiaal in een PAL montage. Geconverteerd materiaal levert een vloeiender beeld op dan wanneer je video met een afwijkende framerate in je tijdlijn importeert. Dat geeft ‘schokkende’ beelden omdat er gewoon frames worden weggelaten. Normvertaling interpoleert de beelden zodat beweging er natuurlijker uit blijft zien. Voor toepassing in video-editing leveren we bestanden in een professionele codec met een hogere bitrate.

HIGH DEFINITION
Afgezien van de framerate (het aantal beelden per seconde) is er vandaag de dag niet meer zoveel verschil tussen de systemen. De trend is zelfs om steeds hogere framerates te gaan gebruiken.

...