Livestream en Webinar
Een live webcast is een live uitzending van video en/of audio op internet. Daarmee vergroot je het bereik van een evenement enorm. Zaal vol? Uitzenden maar!
Sinds 2006 zijn we actief met livestreaming van zowel grote als kleine evenementen.
Er zijn 2 redenen om livestreams in te zetten bij conferenties: als je locatie uitverkocht is dan kun je de extra belangstellenden toch een optie bieden, maar er zijn ook mensen die wel geïnteresseerd zijn maar die niet de tijd willen of kunnen nemen om naar je locatie te komen. Omdat ze druk zijn, omdat het tijdstip ze niet schikt maar bijvoorbeeld ook omdat ze gehandicapt zijn. Bij livestreams komt het grootste deel van de kijkers doorgaans uit de longtail, oftewel de kijkers die op een later moment kijken. Je creëert een opname van het event dat op ieder moment is terug te zien. Het is niet ingewikkeld om de kijker te vragen in te loggen zodat je een database opbouwt met prospects.
Interactie
Een live-webcast en webinar kan naar wens aangevuld worden met bijvoorbeeld powerpoint slides of video instarts. Daarnaast kunnen interactieve elementen zoals een online enquete of een chatbox worden ingezet om de website bezoekers actief bij de live uitzending te betrekken. Ook het beeldscherm van de presentator delen is geen probleem.
Leads
Een gratis webcast of webinar wordt vaak gebruikt om leads te genereren. Vraag je publiek te registreren voor de uitzending en vraag om emailadres en interessegebied. Zo kun je een dag voor de uitzending een herinnering sturen en bouw je aan een bestand van geïnteresseerden.
Wereldwijd
Webcasts worden gebruikt voor het via internet uitzenden van aandeelhoudersvergaderingen, evenementen, productpresentaties, personeels-updates, politieke debatten, persconferenties, colleges etc. Mits er voldoende publiciteit vooraf aan gegeven wordt bij de doelgroep kunnen live webcasts tegelijkertijd worden bekeken door duizenden mensen wereldwijd.
Webcasten vraagt veel voorbereiding, maar je creëert wel veel minuten content in een heel korte tijd. Is de uitzending afgelopen dan kan die direct on-demand worden bekeken. Zo kan publiek in andere tijdzones ook actueel worden geïnformeerd en creëer je een archief van presentaties. De TED conferenties zijn een goed voorbeeld. Veel goede speeches zijn al vele duizenden en soms zelfs miljoenen malen bekeken.
Techniek
Vanzelfsprekend stelt dat hoge eisen aan de infrastructuur en ook hier geldt: de keten is zo sterk als de zwakste schakel. Glasvezel verbindingen zijn bijvoorbeeld heel geschikt. Voor het organiseren van een succesvolle live webcast is een helicopterview van het gehele creatieve en technische proces dan ook onontbeerlijk.
Platformen
De laatste jaren is er steeds meer software op de markt gekomen die webcasts mogelijk maken. Zoom, Teams, Skype, Hangouts, BlueJeans, WebinarGeek en zelfs YouTube, Twitch en Facebook. We kennen ze niet allemaal, maar de belangrijkste wel en we houden die wereld voortdurend in de gaten om te ontdekken waar de innovatie zich afspeelt en hoe we die het best kunnen gebruiken voor onze opdrachtgevers.