Boekpresentatie Sterker door Strijd

Ja hoor, Julie van Mol heeft het weer voor elkaar! Tijdens haar boekpresentatie in Donner Rotterdam, waarbij Martin van Waardenberg haar interviewde, ontstond een ware twitterstorm. Met ruim 120 mensen zat Donner vol. Ook tijdens de signeersessie stond er een lange rij wachtenden om een eerste druk te bemachtigen.

Boektrailer
Ondertussen is ook iets te zeggen over het effect van alle promotie voorafgaand aan de boekpresentatie. De boektrailer werd bijzonder goed bekeken; op Twitter ongeveer 35.000 keer en 39 maal geretweet, op Facebook 17.500 keer. En niet zonder gevolg: Julie kreeg aandacht van AD, Havenloods, Gers Magazine, Metro, Open Rotterdam en diverse radiokanalen. De eerste druk van ‘Sterker door strijd‘ raakte binnen een maand uitverkocht, uniek voor een debuut!

Twitterstorm
De SocialMedia piek op 15 april vormde de inspiratie voor de vormgeving van deze reportage, maar hij moest natuurlijk ook aansluiten bij de stijl van de boektrailer. Ongeveer 65 Tweets en Facebook berichten zijn er in verwerkt, waardoor veel van die originele posters de video weer zullen willen delen. Speel ‘m af in full screen mode en zet je geluid aan! Na afloop van de clip krijg je een button te zien waarmee je het boek kunt bestellen.

Concept, camera en editing: Eelco Romeijn
Muziek: Boris Ross

Lessons learned
Deze casus toont aan hoe belangrijk het is om een online video aan te jagen via Social Media. Zomaar een filmpje op YouTube plaatsen en wachten op kijkers geeft zelden resultaat. De boektrailer van 20 seconden werd gepubliceerd op Instagram, Facebook, Linkedin, YouTube, Vimeo, Google+ en FaceBook. Ieder van die media heeft zo zijn eigenaardigheden wat betreft het plaatsen van video. Zo zien FaceBook en Twitter het liefst dat je video’s plaatst via hun eigen hosting in plaats van een link naar YouTube bijvoorbeeld. Over het seeden van video hebben we we veel kennis, wie er meer over wil weten kan met mij of Julie een afspraak maken.

Waar gaat ‘Sterker door strijd’ over?
‘Sterker door strijd’ brengt je terug naar 2007. In Nederland heerst nog geen crisis, er zijn geen smartphones op de markt, sociale media domineren onze alledaagse communicatie nog niet.
Een 32-jarige carrièrevrouw is ooit vanwege haar studie van Nijmegen naar Utrecht vertrokken. Van daaruit verhuist ze voor haar werk naar Rotterdam. De stad kent ze niet, haar inwoners evenmin. Om zich zo snel mogelijk thuis te voelen gaat ze off- en online op zoek naar Rotterdammers. Samen met hen ontdekt ze het verleden en heden van de stad.
Ze maakt al snel promotie, waarna ze wordt tegengewerkt door haar rancuneuze collega. En dan is er ook plots die grote, meeslepende liefde: een Amsterdamse clubeigenaar. Maar hij heeft kinderen terwijl zij liever een hondje wil. Slaagt ze er ondanks al deze uitdagingen in haar plek te veroveren en zich thuis te voelen?

Gerelateerde Berichten

...