Livestreams met megabereik

10 juni 2013 was een behoorlijke stresstest voor live video op het web. 2 mega livestreams op één dag: de eerste van Apple; WWDC oftewel de World Wide Developers Conference, de tweede: persconferenties van de grootste gaming beurs ter wereld de E3 in Los Angeles.

Apple heeft natuurlijk een grote schare trouwe fans die alles wat Apple doet op de voet volgt. Hoewel de WWDC een developersconferentie is was de verwachting dat er toch veel nieuwe producten worden gepresenteerd. En dat was ook zo, bijvoorbeeld iOS7 en de nieuwe MacPro. Als je geïnteresseerd bent in de nieuwtjes van Apple dan kun je die hier, hier en hier zien.
Waar de uitzending te zien zou zijn was lang onduidelijk. Ik keek de webcast via de livestream van CNET. Dat hadden ze goed georganiseerd door al een paar uur voorafgaand aan de keynote live te gaan. 3 redacteuren in een soort radiostudio besproken de verwachtingen met elkaar en het publiek dat via de chat en Twitter vragen kon stellen of opmerkingen maken. De keynote zouden ze vervolgens gewoon als relay doorsturen zodat je niet hoefde over te schakelen naar de Apple site. Slim, zo trokken ze flink wat publiek dat via Google zocht naar de uitzending. 10 minuten voor de presentaties van Apple hadden al 20.000 mensen afgestemd op de livestream.
Uiteindelijk zouden het er 27.000 worden!

Maar het kon nog veel gekker.
Op de E3 (Electronic Entertainment Expo) presenteren alle hard- en software ontwikkelaars hun nieuwste producten. Ubisoft, EA, Sony, Microsoft etc. Om 22.00uur begon de persconferentie van Electronic Arts (EA). Allemaal te volgen via de E3 site of rechtstreeks via Ustream. Het heet dan wel persconferentie, maar het lijkt in niets op de wekelijkse pers update van het Nederlandse kabinet op vrijdagmiddag in Nieuwspoort.
Dit zijn shows die meer lijken op een popconcert dan op een tafeltje met microfoons en een logowand. Multiscreen video vertoning van gametrailers, synchrone lichtshows, raceauto’s op het podium, alles wordt uit de kast getrokken om het publiek te imponeren. De teller ging ruim over 120.000 concurrent kijkers en dat was alleen op Ustream. Andere gamesites zoals Twitch relayden de stream ook. Twitch had op hetzelfde moment 115.000 kijkers.

Was dit nou een record? Nee, zeker niet. De spectaculaire sprong van Felix Baumgartner op YouTube trok op het hoogtepunt ruim 3 miljoen gelijktijdige kijkers en de inauguratie van Obama in 2009 nog iets meer. Hoeveel het er precies waren is niet te zeggen.

Toch zijn het aantallen waar reguliere tv al jaloers naar kijkt en het is maar weer een bewijs dat veel mensen bereid zijn een uur of meer achter de pc of tablet te kruipen om een persconferentie te volgen en dat het internet de distributie van deze aantallen makkelijk aankan.

Wat is er verder van te leren?
Een livestream van een event heeft een beetje hype nodig om te gaan vliegen. Het is dus van belang tijd en aandacht te reserveren voor posten op social media, blogs etc.

Delen is alles. Auteursrechtelijk is het niet echt toegestaan om een stream van een ander opnieuw uit te zenden, maar niemand doet daar in de praktijk moeilijk over. Hoe meer je afschermt, hoe minder bereik. Simpel.
Zoek maar eens op YouTube naar Baumgartners skydive. Tienduizenden mensen hebben die registratie al opnieuw geplaatst, geremixed, samengevat, geparodieerd, soms zelfs onder de naam RedBull. Vindt RedBull dat erg? Sturen ze er een legertje advocaten op af? Nee, natuurlijk niet! Baumgartners sprong kostte een paar miljoen, maar een tv campagne had een veelvoud gekost en veel minder sympathie opgewekt.

De E3 duurt nog tot en met donderdag 13 juni.

ea_sports

...