Online leren met RSM Erasmus

Wat te doen als je een internationaal leerprogramma hebt dat ernstig beperkt wordt in plenaire bijeenkomsten vanwege corona? Er gelden niet alleen restricties voor de hoger onderwijs instellingen zelf, maar ook de studenten kunnen niet meer of nog niet reizen naar de campus.

DIGITAAL
De oplossing is natuurlijk om een klas digitaal te maken, maar wanneer studenten een hele dag onderwijs moeten krijgen en de instelling is ook nog eens een A-merk dan is een simpele webcam niet voldoende. Beeld, en zeker ook het geluid, moet prima zijn, niets mag storend of afleidend zijn, de opzet moet een fysiek klaslokaal benaderen en er moet ruimte zijn voor kwaliteitsbeleving; branding en aandacht voor details.

FACILITEITEN
De Part-time Executive Master in Corporate Communication van RSM Erasmus is zo’n opleiding die deze wensen bij ons neerlegde. Samen zijn we op zoek gegaan naar de best mogelijke methode om de module ‘finance for non-financials’ te faciliteren.
RSM koos voor Zoom als platform, een twee-camera opstelling, draadloze microfoon en een traditioneel whiteboard voor de docent. We plaatsten een grote monitor op ooghoogte die permanent de gallery-view van Zoom weer gaf en een setje speakers. Zo kon de docent voortdurend contact hebben met de studenten. Om ze recht in de ogen te kunnen kijken kwam er een camera en een lampje bovenop de monitor. Een tweede camera met zoomlens werd gericht op het whiteboard zodat alle aantekeningen duidelijk in beeld kwamen.
Een kleine videoregie zorgde voor het schakelen tussen de camera’s, een laptop met PowerPoint en andere documenten, geluidsprocessing en de feed naar Zoom.

BRANDING
Om de kwaliteitsbeleving te versterken maakte we vooraf een video met koffie, een RSM logo en een 15 minuten durende aftellende klok. Voorafgaand aan de lessen en tijdens de koffiepauzes werd dit weergegeven.

RESULTATEN
Na afloop van de drie dagen durende masterclass draaiden we de camera om en dronken we gezamenlijk een biertje. Veel studenten begonnen tijdens dit informele uurtje spontaan feedback te geven op de lessen. Iedereen was positief. Een mooie afsluiting van drie intensieve dagen.

Gerelateerde Berichten

...