Gastcollege Apps voor toerisme

Lesgeven, iedere keer als ik gevraagd wordt voor een gastcollege is het vooraf weer spannend, maar zodra je begint is het ontzettend leuk om te doen.

De aanleiding was het Appril festival waarvoor ik een sessie organiseerde over apps voor toerisme en vrije tijd. Een onderwerp dat me bijzonder boeit en waarvan ik de laatste 3 jaar een hele berg sectorkennis heb opgedaan door het bouwen en uitgeven van de website POI Tours.

Er waren studenten aanwezig van 3 Saxion Hospitality Business School opleidingen in Deventer; Facility Management, Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs en Hoger Hotelonderwijs.

Mijn verhaal begint bij de moeder aller locatie apps: Geocaching. Al sinds 2001 een wereldwijd succesnummer met miljoenen trouwe en actieve gebruikers. Eigenlijk zijn alle huidige toeristische apps op de één of andere manier hiervan afgeleid. Was is Geocaching dan precies?

De kern van Geocaching is wel het delen van locaties met anderen. Het is user-generated content, iedereen kan eraan bijdragen, waardoor het almaar meer waarde krijgt voor gebruikers.

Het heeft tal van gamification eigenschappen, het is een spel, waardoor mensen  aangespoord worden regelmatig terug te komen. Je speelt tegen de andere gebruikers of tegen jezelf. Wie heeft de meeste caches op zijn naam of wie heeft de moeilijkste gedaan?

Het is sociaal. Een gevonden cache moet worden gelogd op de Geocaching site. Veelal bedanken mensen de maker van de cache wat anderen weer aanspoort ook die locatie te bezoeken. Een hele slimme cirkel.

Vervolgens gaf ik een beeld van de populairste toerisme apps in Nederland en beschreef van allemaal de specifieke sterke en zwakke eigenschappen. Wel of geen offline gebruik, wel of geen verrijking met multimedia, hoe zit de marketing in elkaar? Alle stukjes van mijn verhaal illustreerde ik met fragmenten van Youtube video’s. Want als die-hard online video maker ga je natuurlijk geen powerpoint, keynote of prezi gebruiken.

Gerelateerde Berichten

...